שיטות וזרמים ביוגה

עולם היוגה מתאפיין בזרמים ושיטות שונות המציעים לקהל הרחב גישות מגוונות לתרגול
יוגה. לרוב, בכל השיטות מתרגלים את אותן אסאנות. השוני ביניהן, מתבטא בנקודות הבאות:

• סדר תרגול האסאנות • קצב התרגול: מהיר/איטי וכד' • דגשים במהלך התרגול: דיוק , נשימה וכד' • שילוב תרגילי פרניאמה

א. אשטנגה יוגה גישה המשלבת בין סדרת תנוחות קבועה וטכניקת נשימה המעצימה את התרגול. האשטנגה יוגה מהווה אימון אינטנסיבי הפועל להפיק חום פנימי המטהר את הגוף והשרירים מרעלים ומעודד את זרימת הדם. במהלך התרגול, המורה שם דגש על כוח, גמישות וסיבולת (עמידות). האשטאנגה ויניאסה מביאה לזיקוק הנשימה, ריכוז, השקטת החושים ומשמשת כהכנה למדיטציה. סדר התרגול בשיעורי אשטנגה הוא: סדרה של ברכות השמש, תנוחות עמידה, תנוחות ישיבה, תנוחות הפוכות, הקשתה והרפיה.
ב. איינגר יוגה שיעורי האיינגר מתאפיינים בתרגול סטטי – יציב של תנוחות היוגה. במהלך התרגול המורה שם דגש על ישורת הגוף – ביצוע מדוייק של התנוחה תוך מתן תשומת לב לפרטים רבים ככל האפשר. השיטה מומלצת לאנשים בעלי מוגבלויות פיזיות או פציעות שנגרמו במהלך פעילות גופנית. כמו כן, השיטה מפתחת חוזק ויציבות ומתאימה למתרגלים אשר מחפשים ללמוד על הקשר בין חלקי הגוף השונים במהלך ביצוע התנוחה.
ג. ויניאסה יוגה תרגול יוגה דינאמי אך בו בעת- רך וזורם. קצב התרגול מוגדר כשילוב בין תנועה לנשימה – אנו מתאימים את קצב התנועה לקצב הנשימות שלנו. קצב השיעור מאפשר דגש על דיוק ותנועה נכונה מחד, ויצירת חום פנימי ועבודה על גמישות וחוזק מאידך.
ד. שיבננדה יוגה במהלך תרגול השיבננדה חווה המתרגל תמורות מנטליות ונכנס למצב מדיטטיבי. התרגול מתאפיין בסדרה של תנוחות קבועות המתבצעות בין הפסקות שבמהלכן מבצעים התלמידים הרפיה מלאה על המזרן. שיעור שיבננדה נפתח בהרפיה מלאה, ביצוע של תרגילי נשימה "פרניאמה" ותנוחות הפוכות ומסתיים , כפי שהתחיל- בהרפיה מלאה.
ה. קונדליני יוגה שיטה לתרגול המשלבת תרגילי נשימה במהלך ביצוע התנוחות. השיטה עובדת על שבעת מרכזי האנרגיה בגוף – "צאקרות" להשגת איזון פיזי ומנטלי. אנרגית הקונדליני הינה הפוטנציאל היצירתי שלנו, היא נמצאת בבסיס עמוד השדרה וכשהיא מתעוררת היא נעה במעלה עמוד השדרה אל קצה הראש. במצב זה נעשים מודעים לחלוטין, והפוטנציאל היצירתי שבנו נהיה נגיש וברור. הנשימה משתלבת עם התנועות, המנטרות, תנוחות הידיים והמדיטציה. התרגול מכוון את הספקת הדם לאזורים מסוימים בגוף, מותחי שרירים, משחרר רעלים, התאים מתנקים והבלוטות מתפקדות טוב יותר.

 

שירלי גולדשטיין, מורה בכירה לאשטנגה ויניאסה יוגה
מטפלת בקינסיולוגיה
מנחה סדנאות וריטריטים בארץ ובעולם